Mitä hakuko­neop­ti­mointi maksaa?

30 tammikuun, 2025

Mitä hakuko­neop­ti­mointi maksaa? – Ymmärrä kustan­nukset ja hyödyt

Hakuko­neop­ti­mointi (SEO) on yksi tehok­kaim­mista tavoista parantaa verkko­si­vuston näkyvyyttä ja kasvattaa asiakas­virtaa, mutta mitä se oikeastaan maksaa? SEO:n hinta vaihtelee monien tekijöiden mukaan, ja sen kustan­nuksiin vaikut­tavat muun muassa optimoinnin laajuus, kilpai­lu­ti­lanne, palve­lun­tar­joaja sekä sivuston nykytila.

Tässä artik­ke­lissa käymme läpi, mistä SEO:n kustan­nukset muodos­tuvat, mitä eri palve­lu­vaih­toehtoja on tarjolla ja mitä kannattaa ottaa huomioon, kun budjetoi hakuko­neop­ti­mointia yrityk­selle.

Mitkä tekijät vaikut­tavat SEO:n hintaan?

SEO ei ole yksit­täinen toimenpide, vaan jatkuva kehitys­pro­sessi, joka voi sisältää mm. avain­sa­na­tut­ki­musta, teknistä optimointia, sisäl­tö­stra­tegiaa, linkkien raken­nusta ja analy­tiikkaa. Hintaan vaikut­tavat erityi­sesti:

  • Kilpai­lu­ti­lanne – Mitä kovempi kilpailu toimia­lalla tai hakusa­noissa, sitä enemmän resursseja tarvitaan.
  • Verkko­si­vuston nykytila – Onko kyseessä täysin uusi sivusto vai tekni­sesti haastava kokonaisuus, joka vaatii paljon korjaa­mista?
  • Optimoinnin laajuus – Paikal­linen, valta­kun­nal­linen vai kansain­vä­linen näkyvyys? Kohde­ryhmän koko vaikuttaa hintaan.
  • SEO-palve­lun­tar­joaja – Tehdäänkö työ freelancerin, pienen toimiston vai suuren digitoi­miston kautta?
  • Jatkuvuus ja tavoi­tetaso – Kerta­luon­toinen optimointi on halvempaa kuin kuukausit­tainen jatkuva työ.

Hakuko­neop­ti­moinnin hinta­luokat ja vaihtoehdot

SEO-palve­luiden hinnat voivat vaihdella merkit­tä­västi. Alla on suuntaa-antavat hinta­luokat eri palve­lu­muo­doille.

1. Kerta­luon­teinen SEO-auditointi (alkaen 300‑5000 €, mutta voi nousta jopa kymmeniin tuhansiin euroihin)

SEO-auditointi sisältää verkko­si­vuston nykytilan analyysin ja suosi­tukset paran­nuk­sille. Tämä on hyvä vaihtoehto yrityk­sille, jotka haluavat tietää, missä SEO:n osalta mennään, mutta toteut­tavat toimen­piteet itse.

2. Jatkuva hakuko­neop­ti­mointi (500‑1000 €/kk)

Kuukausittain tehtävä SEO sisältää teknisen optimoinnin, sisäl­lön­tuo­tannon ja linkkien raken­ta­misen. Tämä sopii yrityk­sille, jotka haluavat pysyviä tuloksia ja jatkuvaa kehitystä hakuko­ne­nä­ky­vyy­dessä.

3. Paikal­linen SEO (200–500 €/kk)

Paikal­linen hakuko­neop­ti­mointi keskittyy tietyn alueen näkyvyyteen, esimer­kiksi kaupungin tai maakunnan tasolla. Sopii pienille yrityk­sille ja paikal­li­sille toimi­joille, kuten ravin­to­loille, kampaa­moille ja yhdis­tyk­sille.

4. SEO-koulu­tukset ja konsul­tointi (100–300 €/h)

Jos yritys haluaa tehdä SEO-työtä itse, mutta kaipaa ammat­ti­laisen ohjeis­tusta, SEO-koulu­tukset ja konsul­tointi voivat olla hyvä vaihtoehto.

SEO vs. Maksettu mainonta – kumpi kannattaa?

Hakuko­neop­ti­mointi ja maksettu mainonta (esim. Google Ads) ovat molemmat tehok­kaita tapoja parantaa näkyvyyttä verkossa, mutta niiden hyödyt eroavat toisistaan.

Maksetun mainonnan hyödyt ja haitat:

  • Nopeat tulokset – voit näkyä Googlen ykkös­si­jalla heti, kun kampanja käynnistyy.
  • Selkeä kustan­nus­ra­kenne – maksat vain klikeistä tai näytöistä.
  • Lyhyt­kes­toisuus – näkyvyys loppuu heti, kun mainos­bud­jetti käytetään.

Hakuko­neop­ti­moinnin hyödyt ja haitat:

  • Pitkä­kes­toinen sijoitus – orgaa­ninen näkyvyys voi tuoda liiken­nettä ilman jatkuvia mainos­kus­tan­nuksia.
  • Korkeampi luottamus – ihmiset luottavat enemmän orgaa­nisiin hakutu­loksiin kuin makset­tuihin mainoksiin.
  • Vaatii aikaa ja jatkuvaa työtä – tulokset eivät synny heti, vaan vaativat pitkä­jän­teistä optimointia.

Usein yritykset yhdis­tävät SEO:n ja maksetun mainonnan, jolloin saadaan sekä nopeita että pitkä­kes­toisia tuloksia.

Miten arvioida SEO:n kannat­ta­vuutta?

SEO on pitkän aikavälin inves­tointi, joka tuottaa usein paremman tuoton (ROI) kuin esimer­kiksi maksettu mainonta. Sen vaiku­tuksia voi mitata seuraa­villa tavoilla:

  • Liikenteen kasvu – Lisään­tyvät verkko­si­vu­kä­vijät Google Analy­tic­sista.
  • Orgaa­nisten hakutu­losten sijainti – Nouseeko yrityksen verkkosivu tärkeim­millä hakusa­noilla?
  • Konversiot – Johtaako lisään­tynyt näkyvyys enemmän yhtey­den­ot­toihin tai myyntiin?

Lue lisää Google Analy­tic­sista ja SEO:n vaiku­tusten mittaa­mi­sesta täältä.

Kannat­taako SEO:hon panostaa?

Hakuko­neop­ti­mointi ei ole pikavoitto, vaan pitkä­jän­teinen strategia. Inves­tointi SEO:hon kannattaa erityi­sesti, jos:

  • Yrityksesi tavoit­telee pitkä­ai­kaista digitaa­lista näkyvyyttä.
  • Kilpailu alallasi on kovaa ja haluat erottua hakutu­lok­sissa.
  • Haluat vähentää riippu­vuutta makse­tusta mainon­nasta.

Jos mietit, mistä aloittaa – pyydä meiltä maksuton analyysi. Saat tietää, missä kunnossa sivustosi on, mitä kannattaa kehittää ja millä budje­tilla pääset tavoit­tei­siisi.

Ota yhteyttä, niin suunni­tellaan juuri sinun tarpei­siisi sopiva hakuko­neop­ti­moinnin ratkaisu!

 

ZENDAMainos­toi­misto
Tehtä­vämme on kehittää markki­nointia yhteis­työssä asiakkaan kanssa.
SIJAINTIMMEMistä meidät löytää?
Parolantie 41, 13720 Hattula
Toimialue:

Näytä enemmän

Mainos­toi­mis­to­pal­velut:

Näytä enemmän

Zendan palve­lemat toimialat:

Näytä enemmän

SOMEZenda sosiaa­linen media
ZENDAMainos­toi­misto
Tehtä­vämme on kehittää markki­nointia yhteis­työssä asiakkaan kanssa.
https://www.zenda.fi/wp-content/uploads/2024/05/luotettava_kumppani_logo_792x393.png
SIJAINTIMMEMistä meidät löytää?
Parolantie 41, 13720 Hattula
Toimialue:

Näytä enemmän

Palvelut:

Näytä enemmän

SOMEZenda sosiaa­linen media

© Copyright 2017 – 2024 | Sivuston rakentaja Zenda | All Rights Reserved

Powered by WordPress

© Copyright 2017 – 2024 | Sivuston rakentaja Zenda | All Rights Reserved | Powered by WordPress